Nieuws

Eis Bloemendaal en Heemstede: geen auto's naar Zandvoort tijdens Formule 1

Niemand kan straks met zijn eigen auto naar de Formule 1 in Zandvoort, als het aan Bloemendaal en Heemstede ligt. De twee gemeenten gaan van de Formule 1-organisatie eisen dat racefans uitsluitend per bus, trein of fiets naar het circuit mogen reizen. De gemeenteraden in de twee gemeenten hebben moties aangenomen waarin deze eis is opgenomen. Een meerderheid in Bloemendaal heeft burgemeester en wethouders de opdracht gegeven 'een krachtig signaal af te geven dat de Formule 1 in Zandvoort zeer onwenselijk is'.

Lees verder bij RTV Noord-Holland: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/234788/Eis-Bloemendaal-en-Heemstede-geen-auto-s-naar-Zandvoort-tijdens-Formule-1

GroenLinks en de algemene beschouwingen op 8 november

Op 8 november werden in de gemeenteraad van Bloemendaal de jaarlijkse algemene beschouwingen gehouden. in de bijlage staat de tekst van de inbreng van onze fractievoorzitter Martine Wierda.

GroenLinks had een motie ingediend over de mogelijke komst van Formule 1 races naar Zandvoort in 2020. Deze motie werd aangenomen en de tekst ervan staat ook in een bijlage.

Klik op Lees verder om de beide teksten te vinden.

 

Lees verder

GroenLinks Noord-Holland: geen formule 1 op circuit Zandvoort

GroenLinks Noord-Holland spreekt zich uit tegen de komst van de Formule 1 race naar Zandvoort. De race staat te boek als een vervuilend evenement. De komst van de Formule 1 zou gepaard gaan met nog meer milieuvervuiling, geluidsoverlast en fileleed in de omgeving van Zandvoort. GroenLinks Noord-Holland vindt het belangrijk dat er iets wordt gedaan aan de bestaande overlast en uitstoot. De nadelige invloed van het circuit is niet alleen in Zandvoort, maar ook in omliggende plaatsen als Heemstede, Haarlem en Bloemendaal direct merkbaar.

Lees verder

GroenLinks: harde afspraken over verkeer bij Formule 1

VVD-wethouder Verheij (gemeente Zandvoort) zegt vrijdag 2 november op 1Vandaag, radio1 over F1: "waanzinnig dat de Grand Prix in Zandvoort verreden zou worden". Hoe gaat zij de verkeerstagnatie voorkomen? "Autoliefhebber zo ver krijgen dat-ie NIET met de auto komt". Zij zegt ook de “portemonnee te willen trekken” om F1 voor elkaar te krijgen. 
GroenLinks Bloemendaal denkt dat er wel véél gemeenschapsgeld nodig zou zijn om de problemen met (piek)vervoer van auto’s en (VIP-)helikopters te voorkomen. Flinke en dure maatregelen zoals Light Rail naar Zandvoort. Maar ook (andere) auto-remmende maatregelen.
 

Lees verder

Vitaal Vogelenzang, een gemiste kans

Donderdag 28 september jl. stond het project Vitaal Vogelenzang ter besluitvorming op de raadsagenda. Een mooi project met:

Participatie op dorpskern niveau;

Probleem oplossing middels een integrale aanpak;

Implementatie van een dorpscoordinator die de verschillende (welzijns)organisaties met elkaar verbindt;

En… volle steun voor het zuivere RO aspect, de bouw van de woningen en de locatie waar de nieuwe woningen moeten gaan komen. Dat is vrij uniek in Bloemendaal.

Participatie

Er is veel ruimte geweest voor meedenken door inwoners. Hier zijn hele waardevolle en creatieve oplossingen uit gekomen. Dat is mooi!

Maar....

Lees verder

GROENLINKS MAAKT WERK VAN MINDER VUURWERK

BLOEMENDAAL EN AERDENHOUT DE EERSTE GEHEEL VUURWERKVIJE DORPEN IN NEDERLAND?

GroenLinks pleit al jaren voor een vuurwerkverbod. Het draagvlak hiervoor wordt groter. Uiteindelijk zal een verbod op het afsteken van particulier vuurwerk de normaalste zaak van de wereld zijn. Maar eerst zal de politiek stappen moeten zetten.

In Bloemendaal is – op initiatief van D66 en GroenLinks – een representatieve ENQUETE gehouden. De response was enorm hoog. Er kan worden geconcludeerd dat ruim de helft van alle inwoners een vuurwerkvrije zône in hele gemeente ondersteunt. Het college heeft nu voorgesteld om voor de kernen Bloemendaal en Aerdenhout een vuurwerkverbod af te kondigen. Argument daarbij is dat in deze dorpskernen er toch al weinig gebied resteert buiten de straal van 150 meter rond elk huis met rieten dak. Een algeheel verbod is duidelijker en (dus) beter handhaafbaar, zeker als meer aan communicatie en handhaving wordt gedaan.

Lees verder

Pagina's