GroenLinks wil het unieke van Bloemendaal aan Zee versterken en verdergaan met de herinrichting, inclusief uitzichtspunten en beperkte jaar-rond mogelijkheden voor strandpavilioens. In goed overleg met de regio. Bloemendaal aan Zee is belangrijk als toeristisch recreatieve trekker van de hele Metropoolregio Amsterdam. Bij het trekken van meer bezoekers geldt wel dat hoogwaardig openbaar vervoer nodig is.
Medio volgend jaar moeten er nieuwe bestemmingsplannen zijn voor Bloemendaal aan Zee en het omgrenzend Landelijk gebied. De uitgangspunten voor deze plannen:
1. De Structuurnota Bloemendaal. Hierin wordt Bloemendaal aan Zee gezien “als belangrijke trekker binnen de metropoolregio”. Gewezen wordt op het belang van goede verbindingen, verbetering van de architectuur, kwalitatieve recreatie het hele jaar door”.
2. De provinciale structuurvisie zowel Zandvoort als Bloemendaal aan Zee zijn aan-gemerkt als “badplaatsen met een verder te ontwikkelen identiteit”.
3. De visie Bloemendaal aan Zee van de gemeente Bloemendaal, gemeenteraad 26 april 2012: Het Bloemendaalse College stelt nu aan de gemeenteraad voor om “kennis te nemen” van de visie Bloemendaal aan Zee. Daarbij wordt voorgesteld in de loop van de tijd (?) uitgaande van de bestaande strandzonering plannen te ontwikkelen om de kwaliteit te verbeteren:
“Voor Bloemendaal aan Zee wordt voornamelijk een kwaliteitsslag voorgesteld. Daarbij is het belangrijk dat de 2 doelgroepen – strandbezoekers (70%) en horecabezoekers (30%) – elk voldoende ruimte krijgen en er geen ontwikkelingen plaatsvinden ten behoeve van de horecabezoekers die de strandbezoekers belemmeren.
De voorgestelde kwaliteitsverbetering zal niet in een keer worden doorgevoerd maar in een aantal fases of deelprojecten:
1. Mogelijk maken van twee jaarrondpaviljoens op het strand bij Bloemendaal aan Zee;
2. Ontwikkeling van een strandhotel ter plekke van Tropen aan Zee en het ontwikkelen van een chaletpark op camping het Helmgat met een duin om het park landschappelijk af te schermen. Daarnaast zal een deel van de inrichting met houten vlonders worden aangelegd rond het strandhotel.
3. Ontwikkelen van een uitzichtsduin om het strand en de nieuwe boulevard rugdekking te geven. De fietsenstalling wordt verplaatst richting de 2e autoparkeerplaats.
4. Aanleg van een uitzichtbalkon; sloop van de politiekiosk (verplaatsing naar de reddingsbridgade) en verdere inrichting van het voetgangersgebied.
5. Ontwikkelen van servicekiosk (openbare toilet) en aanleg uitkijkplateau; 2e strandafgang uitbouwen tot een volwaardige afgang.
GroenLinks Bloemendaal vindt ook dat de aantrekkelijkheid van Bloemendaal aan Zee verder verbeterd kan worden. Maar uitbreiding van de chaletmogelijkheden op camping Helmgat is niet nodig is en ongewenst omdat dit ten koste zal gaan van huidige huurders met bescheiden sta-caravans. En als er al t.z.t. iemand een hotel op de Kop van de Zeeweg wil bouwen, dan zal dat beperkt in hoogte moeten zijn; zoals in de Structuurvisie Bloemendaal staat: “De Poort van Bloemendaal blijft het enige hogere gebouw in de badplaats.”
GroenLinks zal 26 april het raadsvoorstel van het College amenderen: afwijkingen ten opzichte van het voorstel zijn onder meer dat de visie ter kennisname wordt gezonden aan de (betrokken overheden) van de Metropool-regio Amsterdam dat de deelplannen vooralsnog beperkt blijven tot:
1. verdere inrichting van het voetgangersgebied met een servicekiosk, verplaatsing van de politiekiosk en aanleg van een uitkijkplateau en/of balkon;
2. het mogelijk maken van maximaal drie jaarrond-strandpaviljoens; en eventueel
3. ontwikkeling van een strandhotel ter plekke van Tropen aan Zee.
Verder stellen we voor om bij de uitwerking ruim aandacht te besteden aan:
- de financiële impact voor de gemeente, inclusief het mogelijk verkrijgen van subsidies en financiële medewerking van andere/hogere overheden en
- de duurzaamheidsaspecten, inclusief minimalisering van kapitaalvernietiging;
- het relatie met het een het plan ‘HOV Haarlem-Zandvoort-Bloemendaal aan Zee’;
- afstemming van de uitwerkingen met de gemeenten Zandvoort en Velsen, in het bijzonder ter voorkoming overcapaciteit jaarrondrecreatie en de aspecten geluidsoverlast en verkeer (incl. parkeren).