Het College stelt voor het ‘Landje van Van Riessen’ bij het Bispinckpark in Bloemendaal weer te verkopen. In 2008 is het landje voor ca. 1 miljoen euro aangekocht om in Bloemendaal, vooral voor de Hartrenlustschool, een goede gymzaal te maken. Een al jarenlange wens.

Die wens is er nog steeds en ook wil de Kinderopvangorganisatie Les Petits bij het Bispinckpark wel verhuizen, zodat de gymzaal dan daar geplaatst kon worden. En de Josephschool heeft ook voorstellen voor mede-gebruik van zaal en/of opvanggebouw.

Sinds 2009, met het nieuwe VVD-CDA-D66 College, is de vaart er echter uit. Eerst was er nog een Collegeplan om de huidige ruimte van Les Petits gebruiken voor het nieuwe centrum voor Jeugd en Gezin. Maar dat ging niet door. Tegen het Josephschoolbestuur heeft de gemeente op 2 juli 2010 gezegd dat er zeker geen gymzaal in Bloemendaal gebouwd zou worden, want er zou flink bezuinigd moeten worden. Vier dagen later heeft de gemeente een brief gestuurd aan de Theresiaschool met de mededeling dat zij plannen mochten gaan maken voor een grote, dure nieuwe zaal op hun terrein, mede ten behoeve van de Hartenlust.

Terwijl de kosten van het Landje van van Riessen oplopen. Naast saneringskosten die zijn gemaakt tikken steeds de rentekosten door. Het gaat inmiddels om meer dan E 1,2 mln; de wethouder Ton Bruggeman: ,,We gaan ervan uit dat de grond met verlies wordt verkocht."

Terecht heeft de PvdA gevraagd om duidelijkheid. In de bespreking in de raadscommissie op 14 maart 2012 kom de Wethouder onvoldoende duidelijkheid bieden. De wethouder acht een gymzaal daar financieel nu niet haalbaar. Maar hij wil alle kosten i.v.m. sanering en vertragingen (rente) laten drukken op het gymzaalplan. Intussen worden dure suboptimale oplossingen door het College onderzocht. Zonder expliciete goedkeuring van budget door de raad!

De PvdA suggereerde een verband tussen de koerswijziging en het feit dat de achtertuin van de wethouder grenst aan Les Petites (waar de gymzaal zou kunnen komen)…; de PvdA vindt dat om schijn van belangenverstrengeling te vermijden het beter zou zijn dat de Wethouder het dossier overdraagt aan een collega-wethouder. De Wethouder zou er over na denken….

GroenLinks houdt vast aan handhaving van het plan om in het hart van het dorp Bloemendaal onderwijs-/opvangvoorzieningen te maken, zo mogelijk met extra ruimte voor medegebruikers. Aan onze voorwaarde voor een goede, bescheiden en passende ruimtelijke invulling, kan worden voldaan. Uiteraard kost dit geld; maar binnen bestaande budgetten en met een sobere invulling moeten we er komen. Een dure plicht.

Richard Kruijswijk