Net als de VVD heeft GroenLinks Bloemendaal kritiek op het feit dat Bloemendaal zomaar per 1-1-2013 de afvalservice heeft gewijzigd (verschuiven van werk van de ophalers naar de inwoners als het gaat om bakken neerzetten/ophalen en plastic klaarzetten op zaterdagen voor 8.00 uur), maar in de raad hebben we tegen de VVD-motie gestemd om nu onmiddellijk de dienstverlening weer te wijzigen, zonder dat AFVALDRIEHOEK* -afweging duidelijk is.

TOEKOMST

Er kan nog veel verbeteren in de afvalscheiding en –verweking. De partij aan wie we het afval hebben uitbesteed – De Meerlanden – weet hier veel van. Aan de gemeente is het om de goede eisen te stellen, waarbij GroenLinks duurzaamheid zwaar weegt.

AFVAL = GRONDSTOF

In het concept-verkiezingsprogramma voor 2014 staat over afval nu het volgende.
GRAAG UW INBRENG VOOR EEN NOG BETER CONCEPT.

- De service voor het ophalen van afval moet goed blijven en tegelijk prikkelen tot afvalscheiding en -beperking. Afvalscheiding in Bloemendaal is redelijk goed, maar kan beter; GroenLinks wil naar >75% bronscheiding van alle afval in 2018. Afval is grondstof. Afval levert uiteindelijk ook geld op!

• De gemeente bevordert dat bedrijven/winkels goed afval scheiden en niet op verschillende dagen/door verschillende inzamelaars laten ophalen.
  • Met winkels/supermarkten worden afspraken gemaakt over inzameling batterijen, inkt(cartridges) e.d.
  • De gemeente stelt eisen aan recycling van papier en kleding die door particieren wordt ingezameld of organiseert deze inzameling zelf.
  • Alle huishoudens wordt een bio-box aangeboden, waardoor scheiden van keukenafval gemakkelijk wordt.
  • Ontwikkelingen op het gebied van verbeterde afvalscheiding en – verwerking worden nauwlettend gevolgd en als er milieu-winst en kostenbesparing is te behalen, worden daartoe voorstellen gedaan.