Nieuws gefilterd op Fractie

Blik Bloemendaal op 2020

2020 wordt een spannend jaar
1. We gaan een ‘kerntakendiscussie’ voeren en in 2020 afronden.
2. Tekorten in Jeugdzorg moeten dalen i.p.v. verder groeien. Maar hoe?
3. Diverse bouwprojecten komen stap verder (?).
4. Maatregelen om overlast F1 te beperken moeten concreet worden.
5. Statushouders die onder het vorig college in 2015-2016 ruim voldoende zijn gehuisvest in onze gemeente, lijken nu succes geïntegreerd (o.a. door begeleiding bij opvang en door de
sociale dienst). Maar wethouder Roy van Zuidewijn zei in de raad van 31 oktober 2019 dat vóór eind 2019 er nu 60 nieuw gehuisvest moeten worden. Kennelijk zag het college dat niet aankomen(!) en nu is dus een noodplan nodig.

Algemene beschouwingen 7 november

Bij de begrotingsbehandeling was GroenLinks verreweg de partij met de meeste ideeën en voorstellen. Constructief, want wij zijn niet voor oppositie-om-de-oppositie.
Een pittig debat -- prima, maar uiteraard altijd op basis van argumenten, feiten en respect.

Veel van onze voorstellen zijn ook aangenomen, waar onder m.b.t.:
- bekijken en in regio aankaarten van heropening van Station Vogelenzang-Bennebroek;
- meer aandacht voor groen i.p.v. grijs (tegels);
- tempo in en afronden van participatie herontwikkeling Bispinckpark/Landje van v. Riessen.

GroenLinks en de algemene beschouwingen op 8 november

Op 8 november werden in de gemeenteraad van Bloemendaal de jaarlijkse algemene beschouwingen gehouden. in de bijlage staat de tekst van de inbreng van onze fractievoorzitter Martine Wierda.

GroenLinks had een motie ingediend over de mogelijke komst van Formule 1 races naar Zandvoort in 2020. Deze motie werd aangenomen en de tekst ervan staat ook in een bijlage.

Klik op Lees verder om de beide teksten te vinden.

GroenLinks: harde afspraken over verkeer bij Formule 1

VVD-wethouder Verheij (gemeente Zandvoort) zegt vrijdag 2 november op 1Vandaag, radio1 over F1: "waanzinnig dat de Grand Prix in Zandvoort verreden zou worden". Hoe gaat zij de verkeerstagnatie voorkomen? "Autoliefhebber zo ver krijgen dat-ie NIET met de auto komt". Zij zegt ook de “portemonnee te willen trekken” om F1 voor elkaar te krijgen.
GroenLinks Bloemendaal denkt dat er wel véél gemeenschapsgeld nodig zou zijn om de problemen met (piek)vervoer van auto’s en (VIP-)helikopters te voorkomen. Flinke en dure maatregelen zoals Light Rail naar Zandvoort. Maar ook (andere) auto-remmende maatregelen.

Vitaal Vogelenzang, een gemiste kans

Donderdag 28 september jl. stond het project Vitaal Vogelenzang ter besluitvorming op de raadsagenda. Een mooi project met:

Participatie op dorpskern niveau;

Probleem oplossing middels een integrale aanpak;

Implementatie van een dorpscoordinator die de verschillende (welzijns)organisaties met elkaar verbindt;

En… volle steun voor het zuivere RO aspect, de bouw van de woningen en de locatie waar de nieuwe woningen moeten gaan komen. Dat is vrij uniek in Bloemendaal.

Participatie

Er is veel ruimte geweest voor meedenken door inwoners. Hier zijn hele waardevolle en creatieve oplossingen uit gekomen. Dat is mooi!

Maar....

GROENLINKS MAAKT WERK VAN MINDER VUURWERK

BLOEMENDAAL EN AERDENHOUT DE EERSTE GEHEEL VUURWERKVIJE DORPEN IN NEDERLAND?

GroenLinks pleit al jaren voor een vuurwerkverbod. Het draagvlak hiervoor wordt groter. Uiteindelijk zal een verbod op het afsteken van particulier vuurwerk de normaalste zaak van de wereld zijn. Maar eerst zal de politiek stappen moeten zetten.

In Bloemendaal is – op initiatief van D66 en GroenLinks – een representatieve ENQUETE gehouden. De response was enorm hoog. Er kan worden geconcludeerd dat ruim de helft van alle inwoners een vuurwerkvrije zône in hele gemeente ondersteunt. Het college heeft nu voorgesteld om voor de kernen Bloemendaal en Aerdenhout een vuurwerkverbod af te kondigen. Argument daarbij is dat in deze dorpskernen er toch al weinig gebied resteert buiten de straal van 150 meter rond elk huis met rieten dak. Een algeheel verbod is duidelijker en (dus) beter handhaafbaar, zeker als meer aan communicatie en handhaving wordt gedaan.